Teamcoaching
Binnen een team dat betrokken is rondom de zorg voor mensen met (complexe) zorgvragen kunnen vele vragen ontstaan. Wat is er precies met deze cliënt aan de hand? Waarom doet hij zo? Waarom komt hij zijn afspraken niet na? Hoe kan ik het beste contact maken? Hoe kan ik zijn ontwikkeling ondersteunen en stimuleren? Dit zijn een aantal voorbeelden van vragen die kunnen spelen op woongroepen en/of groepen voor dagbesteding of (begeleid) werk. Gedacht kan worden aan groepen binnen de GGZ, zorg voor mensen met een verstandelijke beperking of ouderenzorg.
Wanneer een cliënt moeilijk (verstaanbaar) gedrag vertoont, zijn de reacties vanuit het team meestal wisselend. Het gedrag gaat vaak over grenzen, zowel over de grens van de van de cliënt zelf als over de grens van een teamlid. De een vindt het een uitdaging, terwijl de ander misschien wel bang is geworden. Een reactie kan zijn dat er nieuwe regels en afspraken gemaakt worden. Een grote valkuil is om vanuit beheersing en controle te gaan werken. Het vertrouwen, het plezier en de samenwerking met de cliënt neemt af en we komen in een negatieve spiraal naar beneden.
Het is verleidelijk om het gedrag van cliënten te willen sturen en op te lossen. Echter dan focussen we ons op het probleemgedrag (3) en kunnen we beheersmatig worden in ons handelen, als een soort politieagent. We kijken dan niet meer naar hoe en/of waardoor dit gedrag is ontstaan en welke betekenis dit heeft voor de cliënt (1). Het meeste invloed op zijn gedrag krijgen we door de situatie vooraf (1) goed uit te werken, waardoor het probleemgedrag (3) minder nodig is.
1 |
2 |
3 |
Situatie vooraf |
er ontstaat stress |
probleemgedrag |
- cliënt ervaart onveiligheid |
|
- bijten, spugen |
- overvraging |
|
- slaan, schoppen |
- overprikkeling |
|
- angsten, verzet, vermijding |
- etc. |
|
- etc. |
Sinds 2005 geef ik teamcoaching aan teams die vast zijn gelopen in de zorg rondom een cliënt. Met elkaar gaan we onderzoeken hoe we opnieuw de aansluiting met de cliënt kunnen realiseren. Wanneer lukt het ons wel om aansluiting te ervaren? Hoe kunnen wij ons opstellen, zodat de cliënt weer veiligheid ervaart? Hoe houd ik balans tussen mijn eigen grenzen, de grenzen van de andere cliënten en de zorgvraag van de cliënt zelf? We gaan op ontdekkingsreis waarin we nieuwe kanten van de cliënt gaan ontdekken én mogelijk ook van onszelf!